Блоки Золтана Дьєнеша



 Використання логічних блоків з метою розвитку логіко-математичних уявлень у дітей

 ÐšÐ°Ñ€Ñ‚инки по запросу логічні блоки дьєнеша презентація


Логічні блоки Дьенеша - абстрактно-дидактичний засіб. Це набір фігур, що відрізняються один від одного кольором, формою, розміром, товщиною. Ці властивості можна варіювати, однак найчастіше на практиці використовуються три кольори (червоний, жовтий, синій), чотири форми (коло, квадрат, трикутник, прямокутник), по дві характеристики величини (великий і маленький) і товщини (тонкий і товстий).
У названому комплекті 48 блоків: 3х4х2х2. Можна обмежитися і меншим числом блоків: взяти менше кольорів, форм або виключити відмінність по товщині. Кожна фігура характеризується чотирма властивостями: кольором, формою, розміром і товщиною. У наборі немає навіть двох фігур, однакових за всіма властивостями.
Для 
роботи з дітьми однієї групи впродовж усього дошкільного дитинства потрібно один-два набори об'ємних логічних фігур - блоків і набір плоских логічних фігур на кожну дитину.
Логічні блоки краще виготовити з дерева або пластику.
Набори плоских логічних фігур можна зробити з картону або пластику за прикладом логічних блоків. Відмітна особливість таких наборів - однакова товщина всіх фігур.
Окрім логічних блоків для роботи необхідні картки (5х5 см), на яких умовно позначені властивості блоків (колір, форма, розмір, товщина).
Використання таких карток дозволяє розвивати у дітей здатність до заміщення і 
моделювання властивостей, вміння кодувати і декодувати інформацію про них. Ці здібності та вміння розвиваються в процесі виконання різноманітних предметно-ігрових дій.
Картки-властивості допомагають дітям перейти від наочно-образного мислення до наочно-схематичного, а картки з запереченням властивостей - місток до словесно-логічного мислення.
Логічні блоки допомагають дитині опанувати розумовими 
операціями і діями, важливими як в плані предматематіческой підготовки, так і з точки зору загального інтелектуального розвитку. До таких дії відносяться: виявлення властивостей, їх абстрагування, порівняння, класифікація, узагальнення, кодування і декодування, а також логічні операції «не», «і», «або». Використовуючи блоки, можна закладати в свідомість малюків початку елементарної алгоритмічної культури мислення, розвивати у них здатність діяти в умі, освоювати подання про числа і геометричні фігури, просторове орієнтування.
Комплект логічних блоків дає можливість вести дітей у їх розвитку від оперування одним властивістю предмета до оперування двома, трьома і чотирма властивостями. У процесі різноманітних дій з блоками діти спочатку освоюють уміння виявляти і абстрагувати в предметах одна властивість (колір, форму, розмір, товщину), порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети по одному з цих властивостей. Потім вони оволодівають уміннями аналізувати, порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети відразу по двох властивостями (кольором і формою, формою і розміром, розміром і товщині і т.д.), дещо пізніше - за трьома (кольором, формою і розміром; формою, розміром і товщині; кольором, розміром і товщині) і за чотирма властивостями (кольору, формі, розміру і товщині).
У залежності від віку дітей можна використовувати не весь комплект, а якусь його частину: спочатку блоки різні за формою і кольором, але однакові за розміром і товщині (12 штук), потім різні за формою, кольором і розміром, але однакові по товщині (24 штуки) і в кінці - повний комплект фігур (48 штук). Це важливо, тому що чим різноманітніше 
матеріал, тим складніше абстрагувати одні властивості від інших, а значить, і порівнювати, і класифікувати, і узагальнювати.

Картинки по запросу логічні блоки дьєнеша презентація

Загальна характеристика системи ігор та вправ, спрямованих на розвиток логічного мислення дітей 

Охарактеризуємо три групи поступово ускладнюються ігор та вправ:
1) для розвитку умінь виявляти і абстрагувати властивості,
2) для розвитку умінь порівнювати предмети за їх властивостями,
3) для розвитку здатності до логічних дії та операцій.
Ігри та вправи дані в трьох варіантах (I, II, III). Ігри вправи I варіанта розвивають у малюків вміння оперувати однією властивістю (виявляти і абстрагувати одна властивість від інших, порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети на його основі). З їх допомогою діти отримають перші уявлення про заміщення властивостей знаками-символами, освоять вміння строго слідувати правилам при виконанні дій, наблизяться до 

Охарактеризуємо три групи поступово ускладнюються ігор та вправ:
1) для розвитку умінь виявляти і абстрагувати властивості,
2) для розвитку умінь порівнювати предмети за їх властивостями,
3) для розвитку здатності до логічних дії та операцій.
Ігри та вправи дані в трьох варіантах (I, II, III). Ігри вправи I варіанта розвивають у малюків вміння оперувати однією властивістю (виявляти і абстрагувати одна властивість від інших, порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети на його основі). З їх допомогою діти отримають перші уявлення про заміщення властивостей знаками-символами, освоять вміння строго слідувати правилам при виконанні дій, наблизяться до 
розуміння того, порушення правил не дозволяє досягти правильного результату. Можна віднести такі ігри і вправи, як «Знайди скарб», «Допоможи комашко», «Незвичайні фігури» та інші. За допомогою ігор та вправ II варіанту розвиваються вміння оперувати відразу двома властивостями (виявляти і абстрагувати дві властивості; порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети відразу за двома властивостями
Картинки по запросу логічні блоки дьєнеша презентація

Немає коментарів:

Дописати коментар